Duchesse och min resa :)

Duchesse är min hyrhäst, det är ORK som äger henne. Hon är ett 21-årigt sto på ca 160cm! Den snällaste hästen jag någonsin har träffat. Det bästa med henne är att hon VERKLIGEN försöker i alla lägen oavsett det är. Det sämsta är väl att hon inte gillar vatten alls, men det gör ju inget xD

Jag började rida Duchesse strax efter min förra medryttarhäst flyttades till Tyskland. Jag hade henne på mina lektioner i ca 6mån innan jag började hyra henne. Jag älskade denna hästen! Hon fick mig att må bra när jag var så depp över Almina (den förra hästen).

Augusti 2011 började jag hyra henne.. I början bestämde jag mig för att inte komma för nära en häst igen efter vad som hände. Det höll jag inte speciellt länge! Nu har jag Sessan närmast hjärtat och henne släpper jag aldrig taget om. Vi har utvecklats så mycket tillsammans, hon har hjälpt mig att utvecklats.
Från att vara hopprädd till att våga flyga över 1m, från att vara rädd för att tävla till att gå hela banan runt i LC. På bara ett år! Det gör mig gråtfärdig att vi verkligen har lyckats <3

Under 2012 har vi haft det lite tungt både Sessan och jag..
På en P&J i slutet av Mars vägrade hon på ett hinder och jag ramlade av. Otur som jag hade fick jag en whiplash skada i nacken, vilket betydde INGEN ridning! Jo skritta i skogen, men jag har ett energiknippe till häst som absolut inte vill skritta en hel runda utan något spring.
När jag sen blev frisk bråkade vi väldigt mycket om vem som skulle bestämma. Hon var sur hela tiden och jag var trött på det!
I mitten av April blev Duchesse skadad, vilket visade sig vara en hovböld i ena hoven. Det blev boxvila för henne i flera veckor. Under tiden fick jag rida olika hästar. Crocket, Rasken och Cordiere. Alla valacker!
Då insåg jag hur mycket jag älskade mitt lilla sto <3 Att jag aldrig kan släppa taget om henne! Hon får mig alltid att må bättre..
Hennes skada hindrade mig inte från att ta hand om henne. Jag stod och borstade henne och myste med henne i timmar, och Sessan tyckte så mycket om det.

Nu är Duchesse helt bra igen, fast är på bete under sommaren. Rider igång henne 1 Augusti! Vi har inga mål just nu, då hon börjar komma upp i åldern så ska jag inte tävla henne högre än vad jag gör. Kanske vi åker ut på någon tävling till hösten, eller startar vår första dressyrtävling. Vem vet? Vi tar dagen som den kommer..



Kommentera om du vill veta mer!
0 Kommentarer till "Duchesse och min resa :)"

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: