Duchesse och jag under 2011

 Jag hade en hård tid efter Almina åkte och trodde aldrig att jag skulle släppa in en häst i mitt hjärta igen. Jag var rädd för jag visste att helt plötsligt kunde din bästa vän försvinna ifrån dig. Ja jag kallar mina fyrbenta arbetskamrater för bästa vänner.
Mamma och pappa såg hur ledsen jag blev över Almina så de sa att jag kanske kunde börja hyra en häst i stallet. Jag sög på den karamellen länge, undrade om jag verkligen ville. Vilken häst kunde vara ledig?
Men så mötte jag Duchesse,  den ända stora hästen som var ledig just då. Eller tja jag hade haft henne som favorithäst i flera år, men hade aldrig riktigt tänkt på att rida och sköta henne mer än vad jag gjorde. 
Duchesse var ett  20årigt flugskimmelsto ca 160cm hög. Rätt så gammal häst att börja på. Men jag har lärt mig mer på den här hästen än någon annan innan och hon fyllde mitt hjärta med kärlek igen.
 
Jag började hyra Duchesse (Dessan) den 1 Augusti 2011. Det gick ganska segt för oss i början. Vi gjorde inte så mycket mer än försökte lära känna varandra. Dressyrträningar, hoppträningar, uteritter blandat med massa mys i stallet fick mig och Duchesse att komma närmare varandra.
 
 
 
Någongång i November startade vi vår första tävling tillsammans. Två klasser, 80cm och 90cm. Jag minns den som det vore igår. I första klassen fick jag hjärnsläpp efter redan första hindret att jag helt glömde bort hinder nummer 2. Resultatet blev ju då 4 fel. Men resten av banan gick galant.
Jag var jätteosäker inför den andra klassen då jag och Dessan nästan aldrig hade hoppat så högt tillsammans innan. Och men tanke på hur det gick i första klassen så ja..
Men allt flöt på och helt plötsligt var vi i omhoppning. Säg någon som inte blir en vinnarskalle då? ;)
Och har jag en häst som älskar att hoppa så kör jag. Dessan var en omhoppnings ponny i häststorlek, kort kvick galopp som ökar takten så fort jag nuddar skänkeln. Och hon VÄNDER verkligen på en femöring.
Visst jag borde ljuga om jag sa att det inte blev några konstiga hopp. Men jag hade bara hyrt henne i tre månader och det här var vår första tävling tillsammans. Vad förväntar man sig?
Men förvånande nog så knep vi andra platsen. Jag var överlycklig över att få med mig en blå rosett hem. Min första placeringsrosett och min första tävling med Dessan. Snacka om att hon fick många pussar på mulen den kvällen.
 
 
 
 
0 Kommentarer till "Duchesse och jag under 2011"

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: